Úvod

Český statistický úřad zveřejnil aktualizaci své publikace Informační společnost v číslech a zapracoval do výsledků šetření data za rok 2014. Podle výsledků průzkumu se za poslední desetiletí počet uživatelů internetu více než zdvojnásobil. Zatímco v roce 2004 internet využívalo v běženém životě 32% občanů ČR starších 16ti let (celkem 2,7 miliónů obyvatel), v současnosti již internet pravidelně využívá 6,5 miliónů jednotlivců starších 16ti let, což představuje 74% celé zkoumané populace.

Internet se stal hlavním zdrojem informací ze všech oblastí našeho života a způsob, jakým lékař vystupuje on-line, má v současnosti obrovský vliv na rozvoj jeho lékařské praxe a budování jeho image odborníka.

Nezapomínejte na Internet

V posledních letech rozvoj nových technologií zásadně ovlivnil životní styl a způsob, jakým lidé hledají informace. Internet se stal nedílnou součástí života; místem, ve kterém hledáme práci, nakupujeme, dělíme se o informace na téma výrobků a služeb.

Zdá se tedy, že pravidlo „Když nejsi na internetu, neexistuješ“ je v tomto případě na místě. Lékaři, kteří nejsou zviditelněni v síti, přicházejí o jedinečnou možnost prezentovat svoji osobu jako odborníka v daném oboru. Ne proto, že nejsou skvělými specialisty, ale z prostého důvodu – když je pacienti nenaleznou, nemohou se o jejich zkušenostech, dovednostech a odborných kvalitách dozvědět.

Co je pro pacienty stěžejní?

Výzkum provedený servisem ZnamyLekar.cz také ukazuje, že Češi si vybírají lékaře podle dvou hlavních hledisek – zkušenosti ostatních pacientů se specialistou (69 %) a dovednosti lékaře (63 %). Získání referencí od pacientů mohou usnadnit internetové portály, kde mají pacienti možnost sdílet svoji zkušenost s lékařem. Zejména u citlivějších specialistů jako gynekolog nebo psycholog pacienti chtějí o specialistovi vědět co nejvíce, čímž se mohou zbavit obav z návštěvy, a proto pro ně jsou názory ostatních klientů velmi důležité.  Dalším důvodem, proč pacienti hledají informace o lékaři a ne u svých známých může být, že se se svým problémem nechtějí svěřovat osobám ve svém okolím. Proto například urologové, psychiatři, dermatologové a sexuologové jsou velmi často na internetu vyhledávaní.

Druhý typ informací lze velmi dobře sdílet jak na své internetové stránce, tak i na profilech s hodnocením. Zveřejněte seznam absolvovaných školení a stáží, nebo uveďte odkazy na vaše publikace. Tyto informace dotváří obraz lékaře jako znalého specialisty.

Jak se tedy představit na internetu, aby vaše prezentace byla pozitivní?

Buďte v obraze

Především začněte sledovat názory týkající se vaší práce, které se objevují se na internetu. Nyní je mnoho míst, kde se pacienti mohou podělit o poznatky na téma lékařů, proto je na začátku dobré soustředit se na největší z nich. Zjistěte si, co o vás píšou pacienti – zda jsou jejich názory kladné, nebo negativní, čeho si na vás nejvíce cení a která hlediska byste mohli zlepšit. Vždy je dobré se kontaktovat s provozovatelem daných stránek a zažádat o asistenci v práci s názory.

Buďte tam, kde jsou vaši pacienti

Mějte na paměti, že internet poskytuje nástroje nejen pacientům, ale také samotným lékařům. Ačkoliv můžete mít supermoderní webovou stránku pacienti ji musí najít. Vyzkoušejte si v Google jak snadno jste dohledatelní. Podle výzkumu internetového chování pacientů uživatelé nejčastěji hledají podle jména lékaře, specializace a města nebo podle problému, který je trápí.

Dále nezapomínejte, že existují také stránky přímo pro pacienty. Podílejte se na těchto portálech ať už správou svého profilu nebo publikováním článku a rad. Největší servisy, které seskupují pacienty a umožňují jim hodnotit práci doktorů, poskytují lékařům spravování profilu zdarma. Ověření a převzetí kontroly nad profilem vám umožní mj. zveřejňovat informace o své lékařské praxi nebo reagovat na názory pacientů.

Ukažte své zkušenosti

Pacienti si raději vybírají lékaře, kteří uvádějí úplné informace o sobě. Odborníci také upozorňují na to, že kompletní profil ukazuje váš profesionalismus a vzbuzuje důvěru pacientů. Především popište své zkušenosti a úspěchy v oblasti medicíny. Přidejte informace o léčených nemocech a prováděných vyšetřeních. Může se vám zdát samozřejmé, že stomatolog léčí zuby, ale pamatujte, že pacienti často hledají lékaře tak, že zadají do prohlížeče popis svých potíží.

Nebojte se kritiky

Neexistují ideální lidé, a může se tedy stát, že se i na vašem profilu objeví negativní názor. Specialisté na prezentace doporučují odpovídat na zveřejněné příspěvky. Okomentujte takový příspěvek a věcně se vyjádřete k představeným námitkám. Zvýšíte svou důvěryhodnost v očích pacientů a dokážete, že se nebojíte konfrontace. Pacienti rádi čtou a náležitě oceňují komentáře lékařů.

I když se objeví negativní reference, nemusí to hned znamenat neřešitelný problém. Záporné hodnocení činní profil důvěryhodnější a lidštější. Podle průzkumu 60 % pacientů, kteří si domluvili návštěvu on-line přes ZnamyLekar.cz, si vybralo lékaře, který má alespoň 1 negativní názor!

Zapojte své pacienty

Pobízejte své pacienty, aby napsali o zkušenosti s vaší léčbou na internet. Díky tomu se více osob dozví, jak to chodí u vás v ordinaci, a nebudou mít obavy se přihlásit na prohlídku. Vždyť takzvaný world of mouth marketing (za pomocí sdílení zkušeností) je nejlepší reklamou, kterou si specialista může přát.

Máte jakékoliv dotazy nebo připomínky k marketingu pro lékaře? Neváhejte se kontaktovat s marketingovými specialisty portálu ZnamyLekar.cz na info@znamylekar.cz