Způsoby komunikace

Jedním z možných způsobů komunikace mezi lékařem a pacientem je elektronická pošta. Email existuje více než 40 let, denně ho používají miliony uživatelů internetu, a je právem považován  za jeden z nejrychlejších způsobů komunikace. Všem výhodám navzdory,  stále existuje velká část lékařů, kteří email do své ordinace nechtějí pustit.  A netýká se to pouze starších ročníků, u kterých se dá určitá nechuť k moderním technologiím očekávat. Najdou se i mladší lékaři, kteří email používájí pouze v osobním životě a komunikaci s pacienty řeší výhradně osobně nebo přes telefon.

Neříkáme, který ze způsobů je lepší. Víme totiž, že každá ordinace je jedinečná a univerzální model, který by vyhovoval všem, neexistuje. Ať už emaily ve Vaší ordinaci používáte nebo ne, pamatujte, že stejně jako mluvená  komunikace, i ta emailová má svá pravidla.

9+1 základních pravidel, jichž byste se měli při psaní emailu držet

  1. Uvědomte si, že emailová adresa je vaší vizitkou, a proto ji vybírejte s rozmyslem. Adresa Fanda_N@seznam.cz nebo kocour123@email.cz  působí hloupě a neprofesionálně.

  2. Pokud se rozhodnete sdílet s pacienty svoji emailovou adresu, je třeba ji opravdu používat . Jestli už na samém začátku víte, že email budete kontrolovat jen občas, pacientům svoji adresu radši nedávejte.

  3. Příchozí poštu vyřizujte alespoň jednou denně. Dlouhé čekání na odpověď nebo ignotování zpráv může silně narušit důvěru, kterou k Vám pacienti mají.

  4. Na zprávy pacientů odpovídejte. Na obecnou otázku můžete dát obecnou odpověď, jestli se ale pacient ptá konkrétně, pokuste se mu dát přesnou a jednoznačnou odpověď.

  5. Pokud nemůžete přesně odpovědět a potřebujete pacienta vidět osobně, vždy mu napište důvod. např. kontrola krevního obrazu, vyšetření hybnosti kloubu a rovnou ho pozvěte na vyšetření.

  6. S velkými písmeny opatrně. Obecně je psaní velkých písmen ve virtuální realitě chápáno jako křik. Dávejte si proto pozor na omylem stisknutou klávesu Caps Lock.

  7. Pacienta oslovte jménem, poděkujte za zprávu a buďte slušní jak k němu, tak k naší krásné češtině a vždy pište s diakritikou.

  8. Pamatujte na vyjádření pochopení a zdvořilosti. Psaná komunikace je specifická tím, že je v ní mnohem těžší vyjádřit emoce. Pamatujte, že v e-mailu chybí celá škála neverbálních signálů, které si navzájem předáváme během každodenních osobních kontaktů.

  9. Některé ordinace nebo kliniky používají obecné adresy jako recepce@bilezuby.cz. Vždy se podepište tak, aby pacient věděl, že odpověď přišla přímo od Vás.

  10. Pamatujte o tom, že pacient se rozhodl napsat právě Vám, protože Vám věří a má k Vám důvěru. Nezklamte ji.